Hát igen, a közösségi média világa gyökeresen megváltoztatta névnapi, születésnapi köszöntéseinket. Egy barátom panaszkodott, hogy nem szereti a facebookos köszöntéseket, ezért megváltoztatta a profiljában a születési dátumát. Nagy meglepetésére nagyon sokat köszöntötték és senki nem kérdezte meg, hogy tényleg ma van? Az emberek vakon hisznek egy kontrolálatlan platformnak.
Mielőtt belemennénk a téma elemzésébe, nézzük meg az egyik legnépszerűbb névnapköszöntő videót, Kovács Nóri Névnapköszöntő zeneszámát, mely két év alatt 270 ezres nézettséget ért el.
A VIDEO megtekintéséhez kattints a képre!
Nézzük, hogy alakultak át szokásaink és milyen helyzetekhez vezethetnek a változások.
Nagyapáink, nagyanyáink még képeslapot küldtek, névnapi mondokákat mondtak egymásnak ezen jeles alkalmakból. Nem kis odafigyelés kellet hozzá, hogy a köszöntés időben jusson el az ismerőshöz, baráthoz, rokonhoz. Nagyon elterjedt volt a névnapi képeslap postai küldése, képeslapok sokféle variációiból tudtunk választani a boltban vagy az újságárusnál.
Emeleltt gyakoriak voltak a névnapi bulik, családi összejövetelek.
A közösségi média elterjedésével alapvetően változtak meg köszöntési szokásaink akár a névnap, akár a születésnap esetén. De miben más a közösségi média, miért változtunk?
A különböző programok, applikációk, de maga a közösségi felület, például a Facebook automatikusan értesít ísmerőseink, barátaink születésnapjáról, névnapjáról. Az elfelejtés esélye lecsökkent, ha ott vagyonk a közösségi platformokon. Nem kell naptárt vezetni papír alapon, vagy eszünkbe tartani, hogy mikor is van egy-egy névnap vagy születésnap.
Az alap köszöntés nem kerül semmibe, sem időbe, sem pénzbe. Nagyanyáink idejében vagy találkozni kellett hozzá fizikailag, vagy pénzt áldozni rá, még ha nem is nagy összeget, hogy postai képeslappal köszöntsünk. Most elég a reggeli kávé mellől elküldeni egy digitális képeslapot.
Ezáltal egyébként sokkal több ismerőst is felköszöntünk, mint 30 - 50 évvel ezelött. A köszöntés kicsit elvesztette érzelmi töltését, korábban azokat köszöntöttük csak, akik tényleg közel áltak hozzánk. Ma sokan azzal kezdik a napot, hogy megnézik, kinek van születésnapja és írnak az idővonalára. Mindemellett a Facebook is mindent megtesz a közösségi forgalomért, amennyire csak tudja, ösztönzi a köszöntést! Sokszor olyan emberektől kapunk köszöntést, akikkel nagyon régen találkoztunk, vagy alig ismerjük, két szót ha beszéltünk. Mondanom sem kell, ezekre nem igazán van szükség, ezzel személytelenné válik az egész.
A névnapi köszöntés üzleti alapon. Egyre több marketing akció kapcsolódik a névnapokhoz, születésnapokhoz. Azon cégeknél, ahol vásároltunk már egyszer. ott általában a nevünk, sok esetben pedig a születési dátumunk is el van tárolva, ha még ahhoz is hozzájárultunk, hogy marketing célú megkereséséeket küljenek nekünk, akkor előbb utobb jön a névnapi vagy születésnapi köszöntő. Mondhatnánk azt is, hogy ez egy szép gesztus a cég részéről, de amikor a köszöntő már össze van kötve bizonyos vásárlási kedvezményekkel, akkor az egy marketing fogás csupán.
Számtalan megoldás létezik a social mediás köszöntésre: digitális képeslap direct küldése, digitális képeslap nyilvános küldése, vagyis az összes ismerős látja a köszöntést. Emellett gyakori a szimpla szöveges üzenet a chat modulba, ha lusták vagyunk gépeln akkor csak HBU, vagyis Happy Birthday to you! Az igényesebbek keresnek egy Youtube videót és annak a linkjét küldik el egy kis kisérő szöveggel. Erre láthatunk példát cikkünk elején.