2025. február 5., szerda
Ágota névnapja

Venni vagy nem venni, ez itt a kérdés!

2017-11-23 10:38 | Nézettség: 699
November negyedik péntekjén a 21.századi fogyasztói társadalom tagjaiként szembesülünk a "Venni vagy nem venni" kérdéssel. A Fekete Pénteket ünnepeljük vásárlással, kihasználva az leárazásokat, vagy dacolunk a főárammal és a Ne Vegyél Semmit Napot (Buy Nothing Day) ünnepeljük.
Venni vagy nem venni, ez itt a kérdés!

Fekete péntek

Az utóbbi években Magyarországra is begyűrűzött a "fekete péntek"  a kereskedelembe. Az  Amerikából induló szokás mára világméretűvé fejlődött. A világ nagy részén óriási akciókkal, leárazásokkal várják a vásárlókat a kereskedők a november negyedik csütörtökjén lévő, Hálaadás ünnepét követő napon. Ez a nap már néhány évtizede hagyományosan a karácsonyi bevásárlási szezon kezdete az USA-ban.

A kifejezés eredetére több magyarázat is létezik, az egyik a kereskedések könyvelésével magyarázza az elnevezést. A könyvelésben a veszteségeket piros számokkal jelzik, míg a nyereséget feketével. Az ezen a napon keletkező óriási forgalom viszi át a cégeket a piros tartományból a feketébe, és ezért alakult ki a fekete péntek elnevezés. A másik magyarázat szerint  a Fekete Péntek elnevezést a Philadelphiai Rendőrség adta a Hálaadást követő napnak 1966 januárjában, arra utalva, hogy az előző év novemberében a Hálaadást követő napon óriási dugók alakultak ki a bevásárlóközpontok környékén, valamint a belvárosi boltokhoz siető vásárlók miatt tömött járdák nehezítették a közlekedést.

Magyarországon  2013. november 29-án tartották meg  első alkalommal a kiskereskedelemben a Black Friday nevű akciót, amelyen átlagon felüli árkedvezményeket kínáltak a vásárlóknak.

Ne Vegyél Semmit Nap - Buy Nothing Day

A fekete péntekeken kialakult őrült vásárlási szokás  sokakban negatív reakciókat váltott ki, nem is maradt el az ellenakció. A Ne Vegyél Semmit Napot Vancouverben egy Ted Dave nevű színész alapította. A Ne Vegyél Semmit Nap egy nemzetközi világnap, mely tiltakozás a fogyasztás, a túlfogyasztás  ellen.  Ezen napot az USA-ban, az Egyesült Királyságban, Finnországban és Svédországban a Hálaadás ünnepnapját követő pénteken tartják, a Fekete Péntek napnak állítva konkurenciát. A világ többi részén a Fekete Pénteket követő szombaton van a Ne Vegyél Semmit Nap.

Az első Ne vegyél Semmit Napot 1992. szeptemberében Kanadában szervezték,  mint egy olyan világnapot, ami felhívja a társadalom figyelmét a túlfogyasztásra. 1997-ben került a világnap az USA-ban  az amerikai Hálaadás utáni péntekre, a Fekete Péntek napra, ami az Egyesült Államok tíz legforgalmasabb bevásárló napjának egyike. 2000-ben a CNN kivételével az összes média megtagadta a nap kapcsán az Adbusters által készített promóciós reklámokat, azonban hamarosan a reklámkampány számos országban megjelent, köztük az USA, Anglia, Izrael, Ausztria, Németország, Japán, Hollandia, Franciaország és Svédország. Napjainkra több mint 65 ország csatlakozott a kezdeményezéshez.

Az világnap hívei számos akcióval hívják fel a társadalom figyelmét, ezek közül a következők a legismertebbek:

  • Hitelkártya szétvágás során a résztvevők egy ollóval és plakátokkal mennek a bevásárlóközpontokba, ahol arra buzdítják a vásárlókat, hogy egy egyszerű vágással szabaduljanak meg a potenciális adósságtól és az irreális hitelkártya kamatoktól, vagyis vágják ketté hitelkártyájukat.
  • Zombi séta, ahol a  résztvevõ "zombik" sétálgatnak a bevásárlóközpontokban vagy egyéb kereskedelmi egységekben üres, méla tekintettel. Amikor megkérdezik, őket hogy mit is csinálnak, akkor elmagyarázzák a Ne Vegyél Semmit Nap lényegét.

Közelgő névnapok

Névnap kereső

Február hónap névnapok