Az utóbbi években Magyarországra is begyűrűzött a "fekete péntek" a kereskedelembe. Az Amerikából induló szokás mára világméretűvé fejlődött. A világ nagy részén óriási akciókkal, leárazásokkal várják a vásárlókat a kereskedők a november negyedik csütörtökjén lévő, Hálaadás ünnepét követő napon. Ez a nap már néhány évtizede hagyományosan a karácsonyi bevásárlási szezon kezdete az USA-ban.
A kifejezés eredetére több magyarázat is létezik, az egyik a kereskedések könyvelésével magyarázza az elnevezést. A könyvelésben a veszteségeket piros számokkal jelzik, míg a nyereséget feketével. Az ezen a napon keletkező óriási forgalom viszi át a cégeket a piros tartományból a feketébe, és ezért alakult ki a fekete péntek elnevezés. A másik magyarázat szerint a Fekete Péntek elnevezést a Philadelphiai Rendőrség adta a Hálaadást követő napnak 1966 januárjában, arra utalva, hogy az előző év novemberében a Hálaadást követő napon óriási dugók alakultak ki a bevásárlóközpontok környékén, valamint a belvárosi boltokhoz siető vásárlók miatt tömött járdák nehezítették a közlekedést.
Magyarországon 2013. november 29-án tartották meg első alkalommal a kiskereskedelemben a Black Friday nevű akciót, amelyen átlagon felüli árkedvezményeket kínáltak a vásárlóknak.
A fekete péntekeken kialakult őrült vásárlási szokás sokakban negatív reakciókat váltott ki, nem is maradt el az ellenakció. A Ne Vegyél Semmit Napot Vancouverben egy Ted Dave nevű színész alapította. A Ne Vegyél Semmit Nap egy nemzetközi világnap, mely tiltakozás a fogyasztás, a túlfogyasztás ellen. Ezen napot az USA-ban, az Egyesült Királyságban, Finnországban és Svédországban a Hálaadás ünnepnapját követő pénteken tartják, a Fekete Péntek napnak állítva konkurenciát. A világ többi részén a Fekete Pénteket követő szombaton van a Ne Vegyél Semmit Nap.
Az első Ne vegyél Semmit Napot 1992. szeptemberében Kanadában szervezték, mint egy olyan világnapot, ami felhívja a társadalom figyelmét a túlfogyasztásra. 1997-ben került a világnap az USA-ban az amerikai Hálaadás utáni péntekre, a Fekete Péntek napra, ami az Egyesült Államok tíz legforgalmasabb bevásárló napjának egyike. 2000-ben a CNN kivételével az összes média megtagadta a nap kapcsán az Adbusters által készített promóciós reklámokat, azonban hamarosan a reklámkampány számos országban megjelent, köztük az USA, Anglia, Izrael, Ausztria, Németország, Japán, Hollandia, Franciaország és Svédország. Napjainkra több mint 65 ország csatlakozott a kezdeményezéshez.
Az világnap hívei számos akcióval hívják fel a társadalom figyelmét, ezek közül a következők a legismertebbek: